Min tävling, från urlastning till inlastning!

En läsare frågade mig för ett tag sedan om jag ville berätta hur jag gör på tävling. Från urlastning till inlastning, o det kan jag göra!


När jag kommer fram lastar vi alltså ut, efter det gör vi iordning Myranda, tar av alla transportskydd o sadlar osv. Nummerlappen åker på o lite glans på rumpan. Efter det börjar jag skritta henne på lång tygel. Myranda är så gammal, så henne måste man börja rida o mjuka upp ca 1h innan start. Jobbigt, men vill man lyckas får man ta de smällarna!

Efter ett tag så kortar jag upp henne, o börjar göra mjukgörande rörelser, t.ex skänkelvikning, öppna o sluta. Då blor hon loss i bogarna o sammtidigt mycket mjukare o stadigare på tygeln. Jag travar en stund, o sen så börjar jag galoppera henne. Fattar alltid galopp i ett hörn o går in på närmsta volt. På volten kan jag jobba ihop henne o sen få ner henne tå tygeln. När framridningen är klar brukar det vara några minuter kvar innan jag ska in på banan. 

Innan jag rider in på banan skrittar jag henne i fri skritt på lång tygeln utanför öppningen. När jag kommer in, ser jag alltid till att hon är med för skänkeln o lyssnar på mig. Även finslipar lite på formen. Väl inne på banan så får det gå som det går. Jag är alltid noga med mina vägar o tänker alltid på våra "svåraste" moment. Alltså, att hon kanske går i dubbla spår eller så...

När jag har ridit klart, o jag har hälsat o sagt hejdå, så låter jag henne gå på lång tygel ut ur banan/ridhuset. Hon får alltid några klappar på halsen o en kram, ALLTID!

Sen så väntar jag på prisutdelning (om jag är placerad) då har vi spännt upp sadelgjorden o jag brukar skritta utanför fram o tillbaka. Efter prisutdelningen lastar vi in henne mellan klasserna. Då får hon lite vatten (oftast betforvatten, då hon tycker det är godast) o lite hö, o så får hon stå o tagga till nästa klass i transporten. När det är nästa klass är det samma sak igen, framridning, skritt utanför, start o stopp innan start, o sen tävlingsbanan. Exakt samma som andra, fast ett annat programm. 

Efter det så väntar jag på prisutdelning (om jag är placerad) efter prisutdelningen så skrittar jag till transporten, klär av henne o sätter på alla skydden. Sen så lastar vi, o när hon står inne i transporten brukar hon få hö o betfor, samt vatten. Under tiden hon äter, brukar vi kolla på andra ekipage, men sen så åker vi hem!


Ungefär så ser det ut, om jag är på dressyrtävling med Myranda. Hoppas det var så du menade o så du ville ha det, kram till dig o alla andra där ute!




Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack så mycket :D

2012-04-21 @ 22:26:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0