Är det alltid roligt?

Är man ryttare o hästmänniska får man ta konsekvenserna som blir, inte sant?

Som hästmänniska har man ett stort ansvar. Hästen/ponnyn ska ha sin mat, den ska motioneras, den ska vårdas o allt där imellan. Det kan både vara jobbigt o sammtidigt, riktigt roligt!

Men ibland tar det stopp, man bara "palla stallet" orkar inte med allt foder, o alla putsningar av utrusting osv. Då måste man motivera sig själv, VARFÖR man ska gå dit, o vad man ska göra för att för att så fort som möjligt komma därifrån så att man kan göra annat.

Jag börjar alltid med att tänka "Vad skulle hända, om mamma eller pappa slutade göra mat åt mig o jag inte kunde göra själv?" Joo, jag skulle förmodligen bli VÄLDIGT VÄLDIGT hungrig o så småningom svälta ihjäl. Vill jag att min ponny/häst ska göra det? Är den värd det?
Svaret blir oftast nej, o man känner sig då tvungen att gå ner till stallet o fixa kvällsmaten. 

Man kan också tänka igenom allt roligt det kan bli att göra kvällsmaten o fixa stallet för kvällen. T.ex när man borstar stallgången kan man göra nån ful o löjlig dans som bara får en att skratta, då blev det helt plötsligt mycket roligare!

Men visst blir det mycket roligare om man har en kompis med sig, så man kan hjälpas åt o skratta o löjla sig tillsammans med nån. Det är det jag föredrar som bäst när man har tråkigt i stallet, ta med en bra kompis som kan hjälpa till o busa lite grann!

Det behöver inte vara en hästintresserad kompis. Det kan vara en som bor nära o man bara ringer sådär 10min innan man ska ner till stallet. Så möts man på vägen. Kompisen kan då få lära sig o sammtidigt hjälpa till o hålla dig sällskap!

Sen ska man SJÄLVKLART INTE leka o stojja i stallet alldeles för mycket. Speciellt inte om hästarna/ponnyerna är inne i stallet. Då blir de störda o får inte matron de behöver för att kunna äta maten ordentligt. En del kan få ont i magen när de blir stressade osv. 

Så alltså...slutsatsen. Ta med dig en kompis till stallet om du börjar tycka det är tråkigt, eller stojja till det lite själv, men ta det lugnt med hästarna, de är fortfarande levande djur! ;)


Kommentarer
Postat av: Annika - drömmen om 11 barn

Jag är osäker på om jag skrev till dig för en stund sen eller inte, men jag tänkte fråga ang. bloglovinbyte. Vill du göra ett? I så fall är det bara lägga till mig, skriv sen en kommentar med vilket nummer du blev så lägger jag till dig jag också:)

2012-03-17 @ 15:48:27
URL: http://nilssonpettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0